ریدکس پلاس دفع حشرات ارسال پیامک
افزایش ممبر تلگرام ممبر تلگرام

آمار بازدید اتحادیه    کمينه 
  اتحادیه    کمينه 

موقعیت شما: معاونت ها > معاونت امداد و نجات > ایمن سفر کنیم
Text/HTML اتحادیه    کمينه 

 چگونه سفری ایمن داشته باشیم ؟

در كشور ما سوانح و حوادث مهمترین علت مرگ به شمار می‌رود. عواملی كه بر ایمنی سفر در جاده‌ها و كاهش آسیب ناشی از تصادف مؤثرند عبارتند از:
·        كنترل سرعت.
·        كنترل خستگی.
·        استفاده از وسایل ایمنی نظیر كمربند ایمنی و صندلی ویژه كودك.
·        رانندگی صحیح و كنترل خودرو قبل از رانندگی.
 1-كنترل سرعت :  سرعت عامل خطر كلیدی آسیب‌های ناشی از حوادث ترافیكی است با كنترل سرعت ازاین آسیب‌ها پیشگیری كنیم. سرعت كه به عنوان یك عامل خطر كلیدی در آسیب‌های ناشی از حوادث ترافیكی مطرح شده است هم بر خطر تصادف و هم بر شدت آسیب‌های ناشی از تصادف‌ها تأثیر می‌گذارد.
- خودرویی كه با سرعت 50 كیلومتر در ساعت حركت می‌كند معمولاً برای توقف به 13 متر مسافت نیاز دارد و خودرویی كه با سرعت 40 كیلومتر در ساعت حركت می‌كند به مسافت كمتراز 5/8 متر برای توقف نیاز دارد.
به طور متوسط كاهش سرعت به میزان 1 كیلومتر در ساعت باعث می‌شود كه خطر تصادف‌های آسیب‌زا 3% و خطر تصادف‌های مرگبار 5% - 4% كاهش یابد.
- همچنین سرعت بر شدت ضربه تصادف تأثیر می‌گذارد. احتمال مرگ برای سرنشینان خودرو با سرعت 80 كیلومتر در ساعت 20 برابر زمانی است كه سرعت حین تصادف 30 كیلومتر در ساعت باشد.
رتباط بین سرعت و شدت آسیب، به خصوص برای افراد آسیب‌پذیری مانند عابران پیاده وموتورسواران و دوچرخه سواران بحرانی است. به عنوان مثال ثابت شده است كه عابران پیاده در زمان برخورد با یك خودرو كه سرعت آن 30 كیلومتر در ساعت یا كمتر است، 90% شانس زنده ماندن دارند، در حالی كه در زمان برخورد باخودرویی كه 45 كیلومتر در ساعت سرعت دارد، شانس زنده ماندن عابران پیاده كمتر از 50% است.
 
 
- عابران پیاده در تصادف باخودرویی كه 80 كیلومتر در ساعت سرعت دارد، به طور تقریبی اصلاً شانس زنده ماندن ندارند. در واقع شانس زنده ماندن عابران پیاده با افزایش سرعت خودرویی كه با آن‌ها برخورد می‌كند كاهش می‌یابد.  سرعت بالا زمان توقف، مسافت توقف و شدت ضربه تصادف را برای سرنشینان و عابرین افزایش می‌دهد.
 2- كنترل خستگی
خستگی ایجاد شده به دلیل مصرف داروهای خواب‌آور، الكل و سوء مصرف مواد مخدر عامل بسیار مهمی است كه هم باعث افزایش تعداد تصادف‌های ترافیكی و هم شدت آنها می‌شود. عامل دیگر، اختلال در خواب و زمان رانندگی است كه هردو با افزایش خطر تصادف‌های رانندگی ارتباط قوی و شناخته‌شده‌ای دارند. افرادی كه در طول شبانه روز 3 ساعت یا كمتر خوابیده باشند (اختلال شدید در خواب)، بالاترین میزان خطر تصادف را نشان می‌دهند و بین رانندگانی كه 7-5 ساعت را در شبانه‌روز به استراحت و خواب اختصاص می‌دهند در مقایسه با افرادی كه بیشتر از 7 ساعت می‌خوابند، اختلافی مشاهده نمی‌شود. خطر بروز تصادف‌های رانندگی در حدود ساعت 5-2 صبح تقریباً 5 برابر بیشتر از رانندگی در زمان‌های دیگر شبانه‌روز است. عامل دیگر خستگی و خواب‌آلودگی، مصرف الكل است. هرچه مقدارالكل در خون بالاتر و سن راننده كمتر باشد خطر تصادف‌های رانندگی افزایش می‌یابد.
مصرف بعضی از داروها با تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم روی سیستم عصبی مركزی، مكانیسمی شبیه الكل دارند و باعث بروز اختلال در رانندگی می‌شود. استفاده از دارو، خواه برای درمان وخواه سوء مصرف آن، در عملكرد راننده تأثیر به سزایی دارد.  به محض احساس خستگی و خواب آلودگی در محل مناسبی توقف نموده و استراحت كنید.
 3- رانندگی صحیح
الف) ارزیابی خودرو قبل از رانندگی، و پاسخ به پرسش‌های ذیل:
  • آیا به تازگی خودروی خود را برای ارزیابی فنی – مكانیكی بازدید كرده‌اید؟
  • آیا نشانگرهای خودرو، نظیر دسته راهنما و صفحه كلیدها، عقربه كیلومتر شمار،درجه آب و روغن و بنزین سالم است؟
  • آیا وضعیت باتری، روغن موتور، روغن ترمز و رادیاتور مناسب است؟
 
 
 
 سلامت خودرو را قبل از سفر ارزیابی كنید.
 آیا عاج تایرها مناسب است؟
  • آیا پیچ و مهره چرخ‌ها محكم است؟
  • آیا باد چرخ‌ها میزان است؟
  • آیا كاركرد ترمزها مناسب است؟
  • آیا فرمان سالم است؟
  • آیا متعلقاتی مانند چراغ‌ها، بوق، برف پاك كن و ... سالم است؟
 ب) رفع عیوب قبل از رانندگی؛
ج) استفاده از وسایل ایمنی در خودرو نظیر كمربند ایمنی، صندلی ویژه شیرخوار؛
د) رانندگی بدون هرگونه خستگی (ناشی از كم خوابی، فشار روحی، استفاده از دارو، مواد مخدر، ...) حساسیت و سرماخوردگی؛
ه‍( آگاهی هرچه بیشتر راننده نسبت به شرایط جسمانی و روحی خود و سایر استفاده‌كنندگان از جاده( شامل سرنشینان خودرو، راننده و سرنشینان خودروهای دیگر، عابران به ویژه عابران آسیب‌پذیر و ...)
تصادف‌های مختلف، اعتماد به نفس اغراق‌آمیز راننده نسبت به آشنایی قبلی با راه و شرایط پیرامون راننده است.
  • انتخاب مسیر؛
  • مشاهده، واكنش و تصمیم‌گیری؛
  • وضعیت اقلیمی، جمعیتی و اجتماعی جاده؛
  • استفاده ازعلائم و نشانه‌های حركتی، گردشی و توقفی در حین حركت و فرصت كافیدادن به سایر استفاده‌كنندگان از جاده و خیابان، از جمله عابران و به ویژه عابرانآسیب‌پذیر و در محل‌های پرجمعیت، مانند مراكز خرید، مدارس و ... ؛
  • تابلوهای علایم و نشانه‌های راهنمایی و رانندگی ؛
  • رعایت فاصله با خودروی جلو و عقب (فاصله‌ای برابر طول 4 خودرو در سرعت 60كیلومتر در ساعت)، یا سه ثانیه تا خودروی جلویی پس از ایست كامل ؛
  • توجه به خودروهای دو و سه چرخ و خودروهای نامتعارف ؛
 
 
و) توجه راننده به پیرامون:
  • وضعیت و ظرفیت خودروی خود،
  • وضعیت و ظرفیت دیگر خودروهای موجود در جاده،
  • وضعیت و ظرفیت فیزیكی و ترافیكی جاده و خیابان.
 به خودروهای جلو، عقب و اطراف، تابلوها و علایم رانندگی و ایمنی جاده توجه كنید.
 4- صندلی ویژه كودك
امروزه یكی از علل بارز مرگ و میر كودكان و نوجوانان در خودرو، عدم استفاده از وسایل ایمنی است. از این رو، باید وسیله نقلیه ضروری در خودرو است كه استفاده از آن، بخشی از فرهنگ عبور و مرور محسوب می‌شود و باید به اجرا درآید.
 استفاده از صندلی ویژه كودك در خودرو : در راستای پیشگیری از تصادف‌های جاده‌ای (راه‌ها) و كاهش آسیب‌ها و عواقب ناشی از آن، استفاده از صندلی ویژه كودك در خودروها ضروری است.
-     استفاده صحیح از صندلی ویژه كودك، تاثیر این وسیله را در كاهش آسیب‌ها نمایان می‌كند. نقش صندلی ویژه كودك در خودرو و كمربندی ایمنی برای بزرگسالان یكسان است.
 استفاده از این صندلی‌ها به وزن و سن كودك بستگی دارد:
- «صندلی رو به عقب» كه مخصوص نوزادان است.
- «صندلی رو به جلو» كه مخصوص كودكان است.
- صندلی نگهدارنده (بوستر) كه مجهز به كمربند ایمنی و مخصوص نوجوانان است.
استفاده نادرست از صندلی ویژه كودك، میزان تأثیرگذاری این وسیله رادر كاهش آسیب‌ها كم می‌كند.
نحوه نشاندن كودك در خودرو با توجه به سن او متفاوت است.
 استفاده از كمربند ایمنی مخصوص بزرگسالان برای كودكان خطرناك است. زیرا هنگام تصادف به راحتی از میان آن به بیرون پرت می‌شوند.
 از سن 12 سالگی به بعد، بچه‌ها هم می‌توانند مانند بزرگترها در صندلی جلو بنشینند و از كمربند ایمنی خودرو استفاده كنند اما بچه‌های زیر 12 سال یا كوتاه قامت (كمتر از 130 سانتی‌متر) باید فقط در صندلی عقب بنشینند.
 از آن جا كه والدین، الگوی كودكان هستند توصیه می‌شود: هم برای حفظ جان خود و هم برای آموزش به فرزندان، هیشه از كمربند ایمنی استفاده كنید.
 نكته‌های مهم ایمنی برای كودكان و والدین:
1- نشاندن كودك در صندلی ویژه كودكان كه به صندلی خودرو نصب شده باشد.
2- گذاشتن یك تشك روی صندلی كودكان بالاتر از یك سال تا آنها با آرامش، محیط بیرون خودرو را تماشا كنند.
3- گذاشتن اطفال زیر یك سال در ساك مخصوص كودكان و قراردادن آن در صندلی عقب خودرو. كودكان بزرگتر در صورت نشستن در صندلی جلو، باید از كمربند ایمنی استفاده كنند.
4- هنگام حركت خودرو از نشاندن كودكان در صندلی جلو و بغل راننده و یا فرد كنار راننده خودداری كنید.
5- صندلی كودك نباید در جلوی كیسه‌های هوا باشد، زیرا در هنگام تصادف علاوه بر امكان برخورد كودك با داشبورد، ممكن است فردی كه كودك را در بغل دارد روی او بیفتد.
6- ایستادن كودك در خودرو خطرناك است، پس هرگز نباید به او اجازه این كار داده شود. برای نشستن كودكان در خودرو بهترین و ایمن‌ترین كار، نشستن كودك روی صندلی عقب و بستن كمربند ایمنی مخصوص است.
7- استفاده از كمربند ایمنی مخصوص در صندلی عقب خودرو
 كودكان زیر 5 سال باید در صندلی ویژه، روی صندلی عقب خودرو محكم بسته شوند.
 خودرویی كه با سرعت 40 كیلومتر در ساعت در حركت است، اگر ناگهان ترمز كند هرچه در آن است، چه انسان و چه وسایل به جلو پرت می‌شوند و با داشبورد و شیشه جلوی خودرو برخورد می‌كنند. به همین منظور بچه‌های زیر 12 سال همیشه باید در صندلی عقب خودرو باشند.
ممكن است در زمان تصادف، كودكی كه در خودرو است، به شدت مجروح شده یا حتی شدت تصادف به مرگ او منجر شود.
هرساله صدها كودك در اثر تصادف‌های جاده‌ای جان خود را از دست داده یا مجروح می‌شوند؛ ولی متاسفانه والدین هیچ گاه تصور نمی‌كنند كه ممكن است این اتفاق روزی برای كودكان آنها نیز بیفتد و به هشدارها توجه ندارند.
 ایستادن كودك روی صندلی خودروی در حال حركت ممنوع است.
 بعضی از كودكان دوست دارند به هنگام حركت خودرو دست خود را از شیشه آن خارج كنند و از برخورد باد با دست خود لذت می‌برند. در چنین حالتی اگر خودرو دیگری با سرعت از كنار خودروی اولی بگذرد. هرلحظه ممكن است با دست و بازوی كودك برخورد كند. برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی علاوه بر توصیه به رعایت قوانین ایمنی، استفاده از صندلی ویژه كودك در خودرو و نشاندن و بستن كودك به صندلی امری ضروری است.
 به كودكان توصیه كنید هرگز دست یا سرخود را از شیشه خودرو بیرون نیاورند.
دوشنبه 01 آبان 1396
  اتحادیه    کمينه 

 

 

 

 

 

 

    کمينه 
هیچ محتوایی یافت نشد. لظفا از مدیریت محتوا جهت افزودن محتوا استفاده نمایید.